Cum alegi o grădiniță Montessori

Dacă deja te gândești cum să alegi o grădiniță Montessori, înseamnă că te-ai familiarizat, cât de cât, cu abordarea pedagogică Montessori. Dacă ai nevoie să înțelegi mai bine ce înseamnă metoda Montessori, poți afla mai multe de aici sau din alte articole de pe blogul nostru. Noi îți urăm, oricum, bun-venit în comunitatea celor care cred în punerea în valoare a potențialului imens al copiilor de a deveni persoane responsabile, implicate, încrezătoare, independente, empatice și cu drag de învățare.

Metoda Montessori este îmbrățișată în numeroase grădinițe și școli din întreaga lume, majoritatea private. Deși și-a dovedit eficiența și impactul pozitiv de-a lungul a peste 100 de ani de când este implementată, la nivel macro, de sisteme educaționale naționale, încă există o inerție mare la schimbare. De aceea, cel mai probabil, mai ales în România, vei avea de ales dintr-o serie de grădinițe private – un prim filtru.

Hai să vedem ce alte filtre poți aplica pentru a alege grădinița Montessori potrivită pentru familia ta.

elemente ale educatiei Montessori
Maria Montessori, unul din cei mai apreciați pedagogi din toate timpurile, un om care și-a dedicat viața dezvoltării copiilor, observându-i și creând pentru ei o metodă educațională ce respectă individualitatea și înclinațiile fiecăruia, comorile lor interioare.

Acuratețea implementării metodei Montessori

”Montessori” nu este marcă înregistrată, de aceea denumirea poate fi adoptată de diferite grădinițe și școli care aplică mai mult sau mai puțin fidel principiile pedagogiei dezvoltate de Maria Montessori. Desigur, principiile sunt general valabile și cu efect pozitiv în dezvoltarea copiilor. Totuși, a fost efectuat un studiu care arată că cei care au învățat într-un mediu Montessori ”original” au dat dovadă de rezultate mai bune decât copiii din clase care au aplicat parțial sau deloc elementele pedagogiei Montessori. Conform Angelinei S. Lillard, profesor în psihologie și cercetător al Universitatea din Virginia, SUA, care a cercetat în repetate rânduri efectele metodei Montessori, gradul de fidelitate al aplicării acestei pedagogii are o influență semnificativă în nivelul de dezvoltare a abilităților copiilor și de asimilare a cunoștințelor.

Afilierea la Asociatia Montessori International (AMI) și la ramura națională – Asociația pentru Dezvoltarea Educației Montessori în România (A.D.E.M.R) sunt indici ai respectării metodei originale în ceea ce privește pregătirea pedagogilor, mediul pregătit sau materialele folosite.

de vorba cu echipa tesori
de vorba cu echipa tesori

Pedagogi acreditați AMI

Cel mai important rol în dezvoltarea copilului în mediul Montessori îl are pedagogul. Față de sistemul tradițional de învățământ, un pedagog Montessori nu ”predă” informație unidirecțional, ci ghidează, observă și intervine doar atunci când este cazul. Principiile autonomiei copiilor și al respectului față de nevoile și preferințele lor stau la baza interacțiunii pedagogilor cu clasa. Pentru majoritatea adulților poate fi greu de imaginat un educator care doar observă și ghidează fără să le spună să stea nemișcați, să facă doar ce li se spune, să ”poruncească”, să facă diverse acțiuni în locul copiilor ”pentru că ei nu pot singuri” sau să certe când sunt gălăgioși sau nu fac ce li se spune. Totuși, pedagogii Montessori trec printr-un program riguros de pregătire în care învață tocmai cum să câștige respectul și ascultarea copiilor respectându-le, în același timp, dreptul la propriile alegeri, la a se mișca liberi, la a-și exprima gândurile și emoțiile, la a lucra în ritmul propriu. Pedagogii care participă la programele de pregătire ale AMI primesc diplome de acreditare și pot folosi titulatura de ”pedagog AMI” pentru grupa de vârstă pentru care s-au pregătit.

Așadar, atunci când alegeți o grădiniță Montessori, verificați dacă pedagogii sunt acreditați AMI.

mediul montessori
mediul montessori

Grupe mixte de vârstă

Un alt element specific al metodei Montessori este grupa de copii de vârste diferite. În metoda ”originală”, copii, la grădiniță, sunt grupați de la 0 la 3 ani și de la 3 la 6 ani. Scopul acestui mix de vârste este să deprindă copiii să interacționeze relaxat cu semeni de vârste diferite și să învețe unii de la alții. Grupele urmăresc să aducă împreună copii pe același plan de dezvoltare (cu nevoi similare), chiar dacă au abilități și niveluri de dezvoltare diferite.

În grupele mixte de vârstă copiii se familiarizează cu diversitatea, învață să fie răbdători, toleranți, responsabili și grijulii. Cei mai mici observă, cer ajutor și învață de la cei mai mari, iar cei mai mari împărtășesc cunoștințele lor cu cei mai mici, de la care învață, la rândul lor.

elemente ale educatiei Montessori
Maria Montessori, unul din cei mai apreciați pedagogi din toate timpurile, un om care și-a dedicat viața dezvoltării copiilor, observându-i și creând pentru ei o metodă educațională ce respectă individualitatea și înclinațiile fiecăruia, comorile lor interioare.

Mediul pregătit Montessori

Deși pentru un ochi ”din afară” este dificil de identificat acuratețea cu care o grădiniță Montessori respectă aranjarea mediului pregătit, sunt câteva elemente care, dacă nu se regăsesc, sunt indicator clar că nu sunt aplicate fidel principiile metodei.

În primul rând, spațiul este organizat în zone de lucru pe diferite arii: limbaj, viață practică, științe etc. Nu ar trebui să vedeți bănci și scaune aliniate în tot spațiul clasei. Mobilierul este adaptat, ca dimensiune, vârstei copiilor, pentru ca ei să îl poată mișca ușor. Chiar și în aria dedicată vieții practice, chiuvetele, tacâmurile și vesela au mărimi potrivite vârstei copiilor.

Predomină materialele care amintesc de natură: lemn, fibre textile, ceramică, elemente ale plantelor (frunze, boabe, semințe etc.). Culorile sunt calde, luminoase, amintind tot de mediul natural. Pereții nu sunt încărcați excesiv de planșe sau tablouri. Materialele didactice sunt așezate pe rafturi la vedere și îndemâna copiilor, pentru a le putea lua și pune la loc cu ușurință.

Programul și programa

În metoda clasică Montessori, copiii beneficiază de intervale de lucru neîntrerupt de aproximativ 3 ore. Maria Montessori a observat că, atunci când sunt lăsați să lucreze cu materialele care îi interesează și o pot face în voie, în ritmul lor, repetând acțiunile de câte ori simt nevoia, copiii demonstrează o capacitate extraordinară de concentrare, auto-motivare și auto-control. De aceea, în metoda Montessori, nu se aplică orele ”clasice” de 50 de minute cu 10 minute pauză.

Mai mult, copiii sunt lăsați să aleagă singuri activitățile pe care vor să lucreze, îndrumați de pedagogi, desigur. Dacă la o anumită grădiniță veți constata un program de activități zilnice impus, este un semnal că nu se respectă fidel metoda originală. Maria Montessori a insistat mereu în nevoia de a acorda autonomie copilului și a-i respecta propriile nevoi și propriul ritm de învățare.

Viața practică este o componentă importantă a pedagogiei Montessori, iar prezența materialelor și activităților în această arie sunt indicator că este urmat acest principiu de bază. Cu ajutorul acțiunilor aparent banale ce țin de viața practică (igienă, pregătit gustări, așezat și strâns masa, curățenie, îngrijirea plantelor, îmbrăcat/ dezbrăcat, cusut, încheierea nasturilor sau legarea șireturilor), atunci când sunt lăsați să le facă singuri, cei mici dobândesc nu doar abilități utile, ci și autonomie și încredere în propriile forțe. De aceea într-o grădiniță Montessori autentică se acordă importanță acestor activități, pe lângă cele ce țin de abilitățile academice.

Foarte important de știut că într-o grădiniță Montessori nu întâlniți sistem de recompense și pedepse. Reușitele nu sunt ”premiate”, ci este apreciat efortul și progresul. Scopul este să fie cultivată auto-motivația copiilor și interesul pentru proces, experiență și învățare continuă (inclusiv din erori) și nu ”vânarea” rezultatelor, fie că e vorba de steluțe, buline, note sau dulciuri. Pedagogii nu pedepsesc greșelile și nu manifestă furie, ci acordă ajutor și îndrumare, cu bunătate și blândețe (sau fermitate, când este cazul), pentru corectarea lor (fie că e vorba de un comportament sau lucrul cu un material).

Ca o concluzie, atunci când alegeți o grădiniță Montessori, este bine să urmăriți cât de fidel este respectată metoda originală, dezvoltată de Maria Montessori. Aveți la îndemână câteva filtre: acreditarea AMI a pedagogilor, aspectul mediului (mobilier adaptat ca dimensiune pentru copii, grupat pe arii de lucru, materiale naturale, culori calde, plăcute, spațiu luminos cu pereți ne-aglomerați), grupe mixte de vârstă, programul care respectă autonomia copiilor (fără activități impuse) și nevoia de lucru neîntrerupt (calupuri de aproximativ 3 ore), lipsa unui sistem de recompense și pedepse, activități specifice vieții practice (de exemplu copiii își pot pregăti singuri gustarea și participă la menținerea curățeniei din clasă). 

Oferta noastră de înscriere în mediu este aici.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *