coltul Montesorii

Cum văd copiii universul Montessori

Când vorbim de pedagogia Montessori, ne referim cu precădere la principiile științifice din spatele metodei, la beneficiile pentru dezvoltarea copiilor, la particularitățile mediului, materialelor și programului. Practic, vorbim ca adulți care explică altor adulți ce presupune această abordare diferită de sistemul tradițional de învățământ.

Ne-am gândit să vedem cum percep și copiii metoda Montessori, ce înseamnă pentru ei să meargă la o școală în care se aplică acest tip de pedagogie. Până la urmă, toate principiile, materialele și activitățile au fost dezvoltate având în centru copiii – nevoile lor reale și punerea în valoare a personalității și potențialului fiecăruia.

Așa că le-am adresat câteva întrebări copiilor de la Școala Maria Montessori despre cum percep ei universul Montessori.

Mai întâi, am fost curioși ce înseamnă pentru copii conceptul ”Montessori”.

Cum ai explica tu ce înseamnă Montessori cuiva care nu știe ce despre ce e vorba?

Montessori este o școală fără teme.

Școala Montessori este o școală fără teme și fără fișe plictisitoare.

Montessori este numele unei școli.

Apoi am fost curioși ce îi bucură atunci când vin la școală, pentru că unul din obiectivele acestei metode este ca elevii să vină cu plăcere la școală.

Ce îți place ție cel mai mult dintr-o zi la școală?

Îmi place că stau cu Alex (coleg și prieten).

La școală îmi place totul.

Mie îmi place cel mai mult când ieșim în curte și când desenăm.

Filosofia Montessori susțin că învățarea are loc cel mai bine atunci când se face cu plăcere. Așa că am vrut să aflăm ce le-a atras atenția și au reținut copiii dintr-o săptămână de mers la școală.

Care este cel mai nou lucru pe care l-ai învățat săptămâna asta la școală?

Eu am învățat despre Delta Dunării.

Săptămâna aceasta am cunoscut pompieri adevărați și am văzut o șenilată SMURD.

Am învățat despre pompieri.

Cel mai nou lucru pe care l-am învățat este cum să rezolv o problemă la matematică.

Materialele de lucru sunt un punct central al metodei Montessori, iar impactul lor se vede nu doar în rezultatele copiilor, ci în modul în care se raportează la ele.

Cu ce material îți place să lucrezi de obicei?

Abacul. Prefer abacul pentru că îmi place să calculez.

Eu lucrez înmulțiri cu tabla de șah.

Îmi place să lucrez împărțiri cu eprubetele.

Ador să scriu ghicitori.

În final, am vrut să aflăm cum percep copiii, în mod autentic, mersul la o școală în care se aplică pedagogia Montessori.

Povestește-mi un pic cum arată pentru tine o zi la școală.

Mie îmi place foarte mult pentru că învăț multe lucruri noi și pentru că am multă companie. Pot să socializez.

La școală zilele sunt faine.

Unele sunt triste și altele sunt fericite când lucrezi cu tabla de șah.

O zi la școală este o adevărată provocare pentru că trebuie să îi ajut pe cei mai mici și să lucrez, să scriu pentru mine.

A fost un prim exercițiu în care am ”luat pulsul” direct de la copii despre impactul metodei Montessori, aici și acum. Ne propunem să revenim mai des către ei și să îi invităm să ne povestească mai multe despre ce învață și trăiesc în universul Montessori, fie la grădinița Tesori, fie la Școala Maria Montessori. A le cere părerea face parte din modul nostru de a ne raporta la copii, maniera prin care ne manifestăm respectul față de ei, prin care le recunoaștem personalitatea și valoarea și le transmitem că sunt importanți pentru noi.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *