Trecerea de la grădinița Montessori la școală

Momentul în care copilul face pasul către anii de școală, către a deveni ”copil mare”, este încărcat de emoții puternice și pentru cei mici, și pentru părinți. Indiferent dacă a urmat grădinița într-un mediu Montessori sau unul clasic, tranziția către școală este un eveniment major, încărcat cu entuziasm, dar și temeri și întrebări. Una dintre întrebările care ne sunt adresate frecvent de părinți este dacă un copil obișnuit cu metoda Montessori se va putea adapta la sistemul educațional tradițional. Răspunsul pe scurt este Da, desigur. Dar haideți să vedem mai pe larg care sunt argumentele.

În primul rând, această temere poate fi ”amânată” pentru unii părinți, pentru că la noi în țară există mai multe opțiuni de a continua educația copilului prin metoda Montessori chiar și în clasele primare. Chiar și la noi, în Universul Tesori, copiii au posibilitatea să înceapă viața de școlar la școala primară Maria Montessori.

Pentru școlarii care rămân în mediul Montessori

Pentru cei care aleg să înceapă primii ani de școală tot într-un mediu Montessori, tranziția este mult mai lină. Principiile Montessori sunt în continuare respectate, copilul continuă în spiritul autonomiei, respectului, responsabilității și auto-motivării, programa școlară fiind aliniată cu cea din sistemul educațional tradițional. Mersul la școală devine o bucurie, iar studiul se face din curiozitate și dorința de a-și exprima propriile descoperiri și idei.

În mediul Montessori, elevii din clasele primare trec, treptat, la mai mult lucru colaborativ (față de timpul individual din grădiniță), dar este o trecere naturală, pentru că deja se află pe un plan de dezvoltare în care apare nevoia de socializare. În ceea ce privește materiile, ele sunt similare celor predate în sistemul tradițional. Puteți observa un exemplu de orar aici. Diferit este rolul pedagogului, care continuă să fie un ghid pentru copii, ca și la grădiniță, acordându-le încredere și spațiu să învețe în propriul lor ritm.

O altă modalitate pentru a face tranziția mai lină este să îi familiarizăm pe copiii de grădiniță cu mediul și activitățile de la școala în sistemul Montessori. De exemplu noi, la școala Maria Montessori, invităm copii de la grădinița Tesori să participe la activități extra curriculare pe timpul verii, alături de elevii de clasele primare. În acest mod fac cunoștință treptat și într-un context relaxat și cu noul mediu pregătit (cel al școlii), și cu viitori colegi (și la școală se păstrează grupele mixte de vârstă). Copiii participă la diferite activități corespunzătoare ariilor din mediul Montessori (limbaj și comunicare, matematică și științe, cunoașterea mediului) și demarează proiecte în funcție de interesele lor sau legat de o tematică a lunii. Pot alege, de exemplu, să celebreze un compozitor sau scriitor aniversat în acea lună și desfășoară activități în jurul operei și personalității sale: ascultă operele muzicale sau literare semnate de artist, vizitează casa memoriale dacă este cazul sau fac prezentări și desene inspirate din viața și opera respectivei personalități. Toate aceste activități le trezesc curiozitatea celor mai mici pentru toate lucrurile minunate pe care le vor afla și face când vor începe școala. Astfel, trecerea de la grădiniță la școală în mediul Montessori devine un evenimente mult așteptat.

Pentru școlarii care intră în sistemul educațional tradițional

Deși, la o primă vedere, ar părea că diferențele de abordare a metodei de studiu creează dificultăți copiilor, realitatea arată că școlarii veniți din mediul Montessori se adaptează foarte bine la noul mediu – al sistemului clasic de învățământ.

Este firesc, ca pentru orice copil, ca și cei care au urmat o grădiniță Montessori să trăiască tristețe la despărțirea de clasa și colegii cu care s-au familiarizat și anxietate, curiozitate sau nerăbdare la perspectiva unui mediu nou. Avantajul copiilor educați în spiritul Montessori încă de mici este că sunt deja echipați cu setul de abilități necesar să facă față unor asemenea schimbări: încredere în sine, autonomie, respect, responsabilitate, comunicare eficientă, empatie, rezolvarea conflictelor, soluționarea problemelor, auto-motivare. Aceste abilități nu presupun absența grijilor, a temerilor în fața necunoscutului, ci le dau instrumentele necesare să facă față cu brio provocărilor, alături de familie.

Una din preocupările des întâlnite în rândul părinților este legată de performanța academică, având în vedere absența testelor și structurii clasice de predare a materiilor în mediul Montessori. Deși există, desigur, o diferență de abordare a modului în care un copil primește și asimilează informația, copiii din Montessori au făcut, de-a lungul timpului, dovada unei bune pregătiri academice.

Association Montessori International a efectuat un studiu extins din 1997 și până în 2007, care a urmărit performanța academică a 400 de elevi din Milwaukee, Statele Unite ale Americii. Jumătate dintre copii au învățat, până la absolvire, doar în sistemul educațional clasic, iar cealaltă jumătate au beneficiat de educație în mediul Montessori de la grădiniță până în clasa a V-a, apoi au intrat, până la absolvire, în sistemul de învățământ tradițional. La finalul anilor de studiu au fost comparate rezultatele testelor și examenelor celor două grupuri. Concluzia acestui studiu a fost că elevii care au beneficiat de pedagogia Montessori au obținut rezultate mai bune atât la matematică și științe, cât și la celelalte materii.

O altă provocare pentru copiii care trec de la un mediu Montessori la unul clasic este limitarea autonomiei în clasă și nevoia de a rămâne în același loc mai mult timp. La aceasta se adaugă și structura impusă a subiectelor de studiat, prezența temelor și a testelor. Sunt schimbări mari pentru copiii obișnuiți cu libertatea de mișcare și alegere dintr-o clasă Montessori. Totuși, principiile Montessori care cultivă în copii responsabilitatea, auto-controlul, ascultarea activă sau auto-motivarea sunt tocmai instrumentele care îi ajută pe tinerii elevi să se obișnuiască repede și fără probleme cu noul sistem.

O veste bună este că Ministerului Educației a demarat un program pilot (în baza articolului 26 din Legea Educației Naționale) în care mai multe școli din țară pot aplica modele de învățământ sau management educațional inovatoare, cu un curriculum și metode mai bine adaptate cerințelor actuale ale pieței muncii, dar și psihologiei copilului. Așadar, putem aștepta ca în viitorul apropiat și școli din sistemul tradițional de învățământ să aplice principii Montessori și tipuri de activități cu care noi obișnuim deja copiii încă de la grădiniță: cercetare pe cont propriu în mediul online, prezentări, lucru în grup cu alți colegi, timp mai mult pentru dezbateri cu profesorii în locul predării unidirecționale. Deja, în luna mai (2021), erau înscrise 15 școli din întreaga țară pentru acest proiect pilot.

Ca în cazul oricăror schimbări, în tranziția de la o grădiniță Montessori (sau orice alt tip de grădiniță) la școală este nevoie de suportul adulților pentru a crea copiilor sentimentul de siguranță și a le da încrederea că pot reuși. Și părinții, și învățătorii sau profesorii trebuie să le fie alături cu înțelegere, să le valideze emoțiile și să le ofere respectul, încrederea și spațiul sigur pentru ca cei mici să își găsească singuri resursele să facă față transformărilor din viața lor. Este important ca părinții să asculte neliniștile și întrebările copiilor, să nu le spună ”nu ai de ce să te temi”, să le ceară părerea, să îi încurajeze să se gândească ei la posibile soluții, să explice schimbările la care să se aștepte și să fie deschiși ei înșiși la schimbările și provocările care urmează. Cu răbdare, blândețe și încredere orice obstacol poate fi depășit.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *