stimularea creativitatii in mediul montessori

Dimineți în spiritul Montessori – rutina de acasă

V-am povestit cum decurg diminețile copiilor în universul Tesori, aplicând câteva principii Montessori importante: libertatea de a alege, concentrare neîntreruptă, repetiție. Noi, la gădinița Tesori, alocăm copiilor 2 ore și jumătate neîntreruptă pentru activitățile care îi interesează în mediul pregătit, pe lângă rutina schimbatului hainelor și micului dejun. Chiar dacă acasă nu aveți prea mult timp la dispoziție, și voi, părinții, puteți crea o rutină care să îi încânte pe copii și să le inspire valorile Montessori: independență, respect, grijă, conectare.

Iată cinci idei pentru rutina de dimineață de acasă, pe care le puteți aplica ușor împreună cu copiii.

Calendarul de activități

Scopul acestui calendar este e a-l deprinde pe cel mic să îndeplinească singur rutina de dimineață (spălat, îmbrăcat, mic dejun etc.). Treceți într-un tabel mare, ușor de citit, cu desene, culori sau simboluri pe care le stabiliți împreună, toate activitățile pe care le are de făcut copilul. Cu cât sunt mai detaliate, cu atât îi va fi mai ușor să le urmărească. Faceți lista acțiunilor de ”bifat” împreună, pentru ca și el să simtă că alegerile îi aparțin și că este implicat. Va fi mai motivat să facă ceea ce a stabilit el însuși că va face. Găsiți împreună un mod de a bifa acțiunile îndeplinite (cu marker, stickere colorate, magneți etc.).  Puneți tabelul la îndemâna copilului și ghidați-l să-l consulte mereu pentru a vedea ce e de făcut în continuare. Dacă unele acțiuni nu sunt bifate și nu aveți timp să reveniți, înarmați-vă cu răbdare și lăsați-l să constate singur consecința; este modalitatea prin care va învăța să se corecteze singur. De exemplu, dacă a întârziat prea mult în pat și nu a mai rămas timp pentru micul dejun preferat, va mânca un sandwich în mașină pe drum spre grădiniță sau va aștepta să ajungă la grădiniță pentru a servi micul dejun acolo.

Micul dejun

Dacă alegeți să luați împreună micul dejun, poate deveni o activitate ”împreună” foarte plăcută și utilă pentru copil. Cel mai simplu și rapid este să pregătiți voi dinainte mâncarea și cel mic doar se așază la masă și o servește. Totuși, pentru a-i cultiva independența, abilitățile motrice și capacitatea de a decide, puteți încerca să-l implicați în pregătirea micului dejun. Lăsați-i să aleagă dintre câteva variante de meniu pe care vrea să îl servească. Optați pentru feluri pe care și le-ar putea pregăti și singur: fructe, tartine, cereale cu lapte. Puneți ingredientele la îndemână, în recipiente pe care le poate manevra și copilul: laptele într-o cană sau sticlă mai mică, boluri ușoare, cuțite nu foarte ascuțite pentru uns tartine. Puteți să adăugați un pic de creativitate și să îi dați să decupeze miezul de pâine cu diverse forme pentru prăjituri. Chiar dacă îi va lua mai mult timp să își pregătească singur, rezistați tentației să faceți lucrurile în locul copilului. Arătați-i, ghidați-l, dar lăsați-l să facă singur; va căpăta încredere în el și va învăța singur, prin repetare, care este modul corect. La final implicați-l în strângerea și curățarea mesei (va învăța și să fie ordonat, și să aibă grijă la cât de mult murdărește în procesul de pregătire a dejunului).

de vorba cu echipa tesori
de vorba cu echipa tesori

Timp împreună

Chiar dacă sunteți pe grabă, chiar și 10 minute dacă le alocați dimineața pentru a face ceva împreună cu cel mic, va însemna un început de zi minunat și pentru el, și pentru voi, părinții. Puteți citi din cartea preferată. Sau juca un joc de recunoaștere a obiectelor din casă, a unor cuvinte sau imagini. Puteți povesti fiecare ce a visat. Indiferent cum petreceți acel timp, faptul că i-ați acordat atenție neîntreruptă (nu răspundeți sau verificați telefonul în acest interval) va însemna foarte mult pentru copil, se va simți valoros și iubit. Ajută să stabiliți de la început timpul pe care îl veți aloca, astfel că va ști la ce să se aștepte și veți putea pune punct mai ușor (dacă ”protestează”, îi puteți spune cu blândețe și fermitate ”Am stabilit că stăm împreună 10 minute și a trecut timpul; acum trebuie să merg la treabă. Ne vom mai juca după amiază.)

Alegerea hainelor

Una din activitățile din calendar poate fi alegerea ținutei pentru ziua respectivă. Cel mic va fi foarte încântat să se îmbrace cu hainele pe care singur și le-a decis. Chiar dacă pot fi unele combinații ciudate, profitați de ocazie și aflați cum gândește; întrebați-l de ce a ales acele haine, cum crede că se potrivesc cu locul în care merge sau vremea de afară. Astfel își poate ajusta singur alegerile. Pentru a vă asigura că îmbrăcatul nu va lua prea mult timp sau alegerile celui mic nu vor fi prea năzdrăvane, puteți pregăti de seară câteva articole de îmbrăcăminte pe un raft la care ajunge ușor, ghidându-i alegerea către câteva opțiuni potrivite și pentru părinți. Acceptați-i ideile jucăușe, chiar dacă vi se par neobișnuite sau nepotrivite, câtă vreme ținuta respectivă nu îi pune sănătatea sau siguranța în pericol. Îi veți transmite indirect mesajul că îl iubiți și acceptați pentru personalitatea sa, că este valoros și că se poate exprima în siguranță.

Ghiozdanul

Din economie de timp și pentru a vă asigura că totul este în regulă, ați fi tentați să îi organizați ghiozdanul. Puteți încerca să-i ghidați independența și spiritul de organizare lăsându-l pe copil să își pregătească lucrurile de unul singur. Puteți, la început, să faceți împreună o listă cu ce are de luat; scrieți-o cu o seară înainte sau chiar la micul dejun. Dați-i lista să o verifice și bifeze. Puteți include această activitate pe tabelul pentru rutina de dimineață. Astfel va constata singur dacă a bifat tot ce trebuie. Indicați clar că are un timp limitat pentru pregătirea ghiozdanului, accentuând nevoia de a fi ordonat și organizat. Nu este nici o problema dacă la început va uita diferite lucruri. Astfel va învăța să fie mai atent data viitoare. Puteți discuta împreună ce ar putea face pentru a preveni astfel de ”scăpări” pe viitor; va găsi singur soluții și le va aplica, tocmai pentru că au fost ideile sale. În timp va învăța să fie responsabil de propriul bagaj, ordonat (încât să știe de unde să ia repede fiecare lucru), independent și încrezător în capacitatea de a se descurca singur.

Rutină, ordine, independență, alegere, repetiție, conectare – sunt elemente de bază în pedagogia Montessori pe care le puteți aplica și acasă, organizându-vă activitățile de dimineață astfel încât să le inspirați celor mici încredere în ei, sentimentul că sunt valoroși, iubiți și capabili.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *