mediul Montessori

Activități pentru acasă în spiritul Montessori

În ultimul an perioadele în care copiii au stat acasă au fost tot mai dese; pentru părinți este o mare provocare să lucreze de acasă în timp ce copiii au și ei școală online sau sunt în vacanță. Dificil este și pentru pedagogii care pierd contactul real cu copiii și trebuie să se limiteze la activități ce pot fi ghidate de la distanță. Cel mai dificil, însă, este pentru copiii care sunt privați de contactul social cu colegii lor, de experiența mediului pregătit, de schimbările în rutina lor.

Toate greutățile, însă, pot fi depășite ușor împreună, cu răbdare și blândețe (față de noi înșine ca adulți și față de copii), prin diferite activități care să aducă și acasă principiile metodei Montessori. Iată 5 astfel de exemple.

Rutina. Calendarul de activități

Așa cum povesteam în articolul despre Diminețile Tesori, pentru copii rutina este foarte importantă pentru că îi ajută să se simtă în siguranță, știu tot timpul ce au de făcut și se pot concentra pe ceea ce îi interesează.

Organizați împreună un calendar (desenat pe o foaie mare sau cu cartonașe/ post it-uri) care să conțină fie activitățile pentru dimineață, fie pentru o zi sau o săptămână. Cu cât este mai ușor de urmărit, cu atât șansele de a fi respectat sunt mai mari. Implicați copilul în realizarea lui; întrebați ce activități crede că trebuie făcute (de la spălat și îmbrăcat la jocuri, teme, diferite treburi casnice) și când. Participând, copilul simte că este și alegerea sa și va fi mai înclinat să facă ceea ce a stabilit. Pentru copiii care nu știu încă să citească, folosiți desene și simboluri ușor de recunoscut pentru diferitele activități.

gradinita tesori vovidenie
gradinita tesori vovidenie

Gândiți calendarul (sau planificatorul) astfel încât cel mic să poată bifa activitățile îndeplinite (cu un creion, cu buline, magneți, prin mutarea cartonașului etc.). Astfel, va avea satisfacția rezultatului și va fi mai motivat să treacă la următoarea activitate. Nu este nevoie de recompense pentru îndeplinirea unei sarcini (chiar le descurajăm conform principiilor Montessori); rezultatul obținut este o recompensă suficientă pentru a-i construi automotivația.

Ghidați-l pe copil să simtă că deciziile îi aparțin și că poate face lucruri singur. Îndemnați-l să meargă să verifice singur ce apare în calendar că are de făcut. În timp își va crea obiceiul să consulte planificatorul din proprie inițiativă și să se miște independent.

Un bun start al rutinei zilnice este să petreceți cu copilul, dimineață, un segment de timp prestabilit, în care vă dedicați doar lui. Spuneți-i, de exemplu, că aveți 20 de minute doar pentru el, în care faceți ce alege el. Chiar dacă aceasta înseamnă și doar să stați și să vă uitați la copil cum se joacă, faptul că i-ați dedicat acel timp, fără întreruperi, pentru copil se traduce în ”jocul meu este important pentru mama sau tata, deci și eu sunt important”. Este un moment de conectare care, independent de durată, îi dă copilului sentimentul propriei valori și atașamentul de care are nevoie pentru a continua cu celelalte activități în mod independent.

Activități practice. Treburile casnice.

Pentru adulți a face ”treabă în casă” este, deseori, o corvoadă, ceva de care s-ar lipsi bucuroși. De aceea mulți părinți nici nu se gândesc să implice pe copii în astfel de acțiuni, pentru a-i proteja de disconfortul unui astfel de efort. Vestea bună este că celor mici chiar le fac plăcere aceste activități, dacă sunt prezentate într-o manieră atractivă, ca un joc.

Activitățile practice, cu obiecte din viața de zi cu zi, sunt un element important în pedagogia Montessori. Îi învață pe copii să fie independenți, îi deprinde cu obiecte și acțiuni pe care ei oricum le observă în jurul lor și le dă sentimentul că sunt capabili, îndeplinind sarcini similare cu ale adulților și contribuind activ la viața familiei sau a clasei. Un alt motiv pentru care copiii se implică bucuroși în astfel de ”treburi” este că văd un rezultat imediat, ceea ce le dă satisfacție și îi motivează să repete.

copil in mediul montessori

Activități ca udatul florilor, ștersul prafului, curățarea unor suprafețe, măturatul, împerecherea șosetelor, aranjarea pozelor în album sau a cărților pe raft pot părea, pentru adulți, banale și plictisitoare. Pentru cei mici, însă, sunt o sursă de explorare, de exersare a mobilității și coordonării, de satisfacție și sens.

Nun vă sfiiți să le solicitați ajutorul și în bucătărie; pregătiți-vă de ceva dezordine și murdărie cu gândul la efectul pozitiv pe care îl are, în final, asupra copilului. Îi puteți pregăti ”kitul” de lucru cu un șorț, castron, fund de lemn, legume sau fructe, ustensile ușor de mânuit și dați-i să curețe și să taie morcovi, castraveți, banane, mere. Chiar și copiii sub 6 ani sunt perfect capabili să mânuiască ustensile ”de oameni mari” (ghidați și supravegheați). Dacă pregătiți o prăjitură, frământarea aluatului, bătutul ouălor sau amestecatul cremei vor fi o mare distracție pentru cei mici și un bun exercițiu fizic. Cel mai mult, însă, se vor bucura să ”lucreze” cot la cot cu mama și tata.

Activități senzoriale

Un element important în pedagogia Montessori este învățarea cu ajutorul simțurilor. Chiar și matematica, de care mulți fug, poate deveni pasionantă cu ajutorul unor activități care implică simțurile, ajutându-i să interiorizeze concepte abstracte în mod practic. Nu este necesar să aveți materialele speciale cu care lucrăm noi la grădiniță și la școală. Puteți folosi obiecte la îndemână din casă.

Organizați o ”cutie misterioasă” în care puneți obiecte de diverse mărimi, forme, texturi și spuneți-le copiilor să aleagă, fără să se uite, toate obiectele de formă rotundă, de exemplu. Sau doar pe cele din metal. Provocați-i și la un exercițiu de numărare (dacă sunt la vârsta când învață să numere) – ”scoate din cutie 3 obiecte rotunde”.

gradinita tesori cosbuc
gradinita tesori cosbuc

Profitați de venirea primăverii și de explozia senzorială pe care o oferă natura: cântecul păsărilor, parfumul florilor, culori din cele mai diverse. Ieșiți cu copiii în natură și identificați diferite păsări după sunetele pe care le scot. Observați diferitele nuanțe de verde ale copacilor, simțiți parfumul florilor. Este un mod foarte sănătos de a-i menține concentrați pe ceea ce au în jur, de a învăța să-și folosească simțurile și de a se conecta cu elementele naturale.

Tot activități senzoriale și în conexiune cu natura sunt și organizarea unei mici grădini. Chiar dacă nu aveți spațiu propriu-zis pentru o grădină, inclusiv plantarea unor flori în ghivece este ceva ce copiii nu doar că pot face, dar se vor și bucura să facă. Beneficiile sunt nenumărate: răspunderea pe care o au față de plante le oferă sens și îi învață să fie responsabili și grijulii, satisfacția de a vedea planta sădită de ei crescând este imensă, învață despre sol și vegetație, capătă încredere făcând singuri o activitate practică și importantă.

Citiți

Cititul se deprinde din copilărie și aduce imense beneficii în dezvoltarea abilităților intelectuale. Există ideea preconcepută că cei mici și adolescenții fug de cărți. Unii chiar le evită, dar nu pentru că le displace activitatea de a citi în sine, ci pentru au trăit experiențe neplăcute: fie subiectul cărții nu i-a interesat, fie modul în care era scrisă nu i-a atras, fie indicația de a citi a fost percepută ca o pedeapsă, critică sau modalitate de a ”scăpa de ei” (prin replici de tipul ”lasă-mă în pace, du-te și citește”; ”tu de ce nu citești, în loc să pierzi timpul pe telefon?”, ”uite la colegul tău câte cărți a citit, tu de ce nu poți?”).

de vorba cu echipa tesori
de vorba cu echipa tesori

O modalitate foarte bună de a le trezi interesul copiilor pentru cărți este să asociați cititul cu momentele de conectare și cu o rutină. Citiți împreună în intervale prestabilite ale zilei; alegeți împreună cărți despre animale, plante, țări, planete – subiecte reale care să le trezească interesul. Copiilor le place în mod deosebit să descopere lumea din jurul lor, așa că astfel de tematici au mari șanse să îi atragă înspre citit.

Discutați despre ceea ce au citit, pentru a le arăta că această activitate este valoroasă, de real interes și nu doar o modalitate de a-i ține ocupați cât faceți alte treburi sau de a-i determina să performeze asemeni unor colegi.

Jocuri și lucru manual

Învățarea prin joc este foarte importantă în metoda Montessori. Deși și activitățile practice sunt privite de copii tot ca o activitate ludică, jocurile dedicate merită un timp al lor. Jocurile de societate (board games) sunt o ocazie minunată de a petrece timp împreună și de a vă conecta.

Pueți construi puzzle-uri cu imagini reale (peisaje, flori, animale), pe care să le începeți împreună și apoi să-i lăsați ”scena” celui mic să se concentreze și să își descopere abilitățile. Pentru și mai multă motivație, alegeți variante de puzzle care pot fi expuse ca tablouri și alegeți împreună un loc unde să îl puneți la vedere. Va da și mai multă valoare efortului depus.

gradinita particulara iasi
Maria Montessori, unul din cei mai apreciați pedagogi din toate timpurile, un om care și-a dedicat viața dezvoltării copiilor, observându-i și creând pentru ei o metodă educațională ce respectă individualitatea și înclinațiile fiecăruia, comorile lor interioare.

Dacă nu aveți la dispoziție timp suficient pentru jocuri împreună, dați-i copilului misiunea de a construi un fort din perne, pături și alte obiecte la îndemână, pe care să vi-l prezinte la final. Se va concentra singur pe activitate suficient de mult timp, motivat de experiența de la final pe care o va trăi împreună cu părintele: vizitarea fortului. Pe același principiu puteți găsi și alte mici proiecte pe care să le facă singur, ca apoi să vizionați împreună rezultatul: un mini-spectacol, un album cu decupaje despre un subiect care îl interesează, un aranjament floral etc. Educația Montessori vă încurajează să folosiți obiectele pe care le aveți la îndemână, cu care copiii iau contact în mod obișnuit în casă, astfel că nu depindeți de materiale și jucării speciale. Este o ocazie frumoasă și pentru ca părinții să-și exerseze imaginația și să vadă potențial de joc în obiectele aparent banale din jurul lor.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *